Attribution modelling og lange konverteringstragter

“Crime is on the rise every time we add more law enforcement, kill the commisioner”
Hvorfor du ser det hele på hovedet… – og ja… det er ret forståeligt….
Hvis du driver en SaaS eller abonnementsvirksomhed og stærk på tracking så har du allerede stiftet kontakt med problemerne omkring dine konverterings-touchpoints. – Når du hælder flere penge i dine brandede ads får du den bedste CPA, men desværre stjæler du bare konverteringerne fra andre kanaler. Det ved du formentlig også allerede. Men du kan faktisk relativt godt beregne hvor stor sammenhæng der er mellem branded PPC og tabte konverteringer.
Beregningerne
Helt simpelt formulerer jeg spørgsmålet sådan: “Calculate the average CTR on the organic ranking without Ads vs. with ads on “brandname”. – Thereby we can calculate the average loss due to not bidding on our own KW’s.
Faktisk kan du nøjes med at slå fra i en periode og lave et studie af to perioders CTR på dine organiske brandede rankings. Og estimere trafik forskellen.
Husk du skal bruge ret meget data. En sample size (periode) på et par hundrede kliks giver ikke særlig høj sikkerhed for at din analyse er korrekt.
Til nørderne hypotesetest formuleringer, formler, bevis osv. kan forespørges på [email protected]
Hvornår gælder dette
Med last click og 30 days vil det jf. “customers” være rigtig smart kun at lave marketing på brandeddomainname.com. Det er præcis den fejl jeg ivrigt forsøger at bringe jer ud af. (Jeg kender ikke Hubspots conversion window og attribution modelling, men dette er en klassiker).
Historien
Du kan få 10/10 QS på brandeddomainname.com og masser af konverteringer fra Ads ved at hælde alt hvad du har af marketing kroner på vores eget brand i Ads.
Så får du ads kanalen til at “se godt ud”, men tager dine konverteringer fra SEO og Direct. – Da kunderne blot klikker på Ads i stedet.
Når du vælger at bruge dine penge på “dit produkt” så får du lige pludselig konverteringer fra SEO, direct som du ellers ikke havde fået. Kunder besøger ikke butikken og laver et abonnement første dag. Derfor stinker vores sammenhæng mellem kanal og konvertering. Der er formentlig <10% sammenhæng mellem “Source” og “Customers”.
Forestil dig at du kan vælge to salgsmetoder
1. Stil dig op til alle der allerede bruger brandeddomainname.com – og forklar “brandeddomainname.com” hver gang de taler om det (4 usd pr. kunde der hører det). – Husk ca. 70-80 % af dem kommer alligevel ind på appen via andre kanaler. (Nuværende strategi)
2. Stil dig op i en mængde af nye brugere og forklar “brandeddomainname.com” når de leder efter dit produkt (1,5 usd pr. kunde der hører det). (Ny strategi)
Nu prøver du så at måle om det giver flest kunder at henvende sig til nye eller gamle kunder, ved at tracke, hvor de kom fra lige inden de konverterede. – I 1’eren får du mega gode resultater. I 2’eren … Meget dårligere.
Målemetoden er forkert, salgsmetode 2 er stadig den rette.