Metoden for online marketing
Vores fremgangsmåde er typisk fokuseret på at skabe en baseline af resultater vi ønsker sammen med kunden. Derfor har vi typisk en KPI workshop eller en dialog, hvor vi fastlægger:
- Hvilke målepunkter der skal opsættes
- Hvem er målgruppen
- Hvad er tidshorisonten
- Er der noget vi skal være særligt opmærksomme på i vores marketing
- Hvilke kanaler skal vi teste
- Hvad er vores maksimale spend pr. client og hvordan kan vi bedst tracke end-to-end værdien af indsatser (følge kunden igennem touchpoints og attribuere værdien af marketing under hele vores indledende lead opvarmning).
Digital markedsføring hos OpenOcean
Vi leverer digital marketing på næsten alle kanaler og komponenter. Med marketing på internet- og online-baserede digitale teknologier såsom desktop, mobiltelefoner og andre digitale medier. Vi markedsfører på en lang række platforme og på både produkter og tjenester.
For virksomheder med eksisterende marketing opsætning
Hvis der er tale om en forretning med flere eksisterende digitale marketing tiltag tager vi som regel udgangspunkt i at mappe kanalerne sammen i CRM opsætning så vi kan vurdere hvordan unikke touchpoints påvirker kunderejsen. Hertil bruger vi en årelang dataforståelse og mapper hele customer journey for at kunne udtale os om de enkelte kanalers påvirkning.
Omprioriteringstest og budgetter
Når vi har etableret forståelsen laver vi som regel indledende en omprioriteringstest. Her tager vi en periode, hvor vi totalt omprioriterer marketing spend – uden at tilføje eller markant ændre eksisterende setup. På denne måde finder vi ofte indenfor 1-2 uger mellem 20-200% forbedring af marketing indsatsen. Kronerne er i de fleste små og mellemstore virksomheder prioriteret ud fra emotionelt gætte-budgettering-princip – vi tror på et ZBB (Zero Based Budgeting) princip og starter derfor med at tage aggressivt fat. Efterfølgende er der ofte en budgetsnak, hvor vi etablerer metoder for metered funding, hvilket essentielt betyder at digitale marketing budgetter kanalmæssigt bindes op på den værdi de tilfører forretningen.
Matematikken i formlerne her er død-kedelig, men simpelt forklaret:
CLV * Margin > Marketing aktivitet budget * Attribueret værdi => Øget investering i kanal
Dette er en stærk forsimpling, da nogle aktiviteter har længere og kortere timeline og ærligt er der ofte (desværre) en del gætværk inkluderet.
Uanset. Vi regner godt – rigtig godt… Og vi ved rigtig meget om attribuering, tracking og hele grundlaget for at lave de essentielle digitale marketing beregninger for omni channel marketing indsatser.
Kanaloptimering
Når der er gennemført prioritering begynder arbejdet med at optimere selve de enkelte kanaler. Ofte varetages dette i såkaldte sprints, hvor vi gennem en kortere periode fokuserer på optimering af en kanal.
For virksomheder der skal have etableret et digitalt marketing setup
Når vi har gennemført en KPI workshop og fået skabt et grundlag for at sætte sejl, fokuserer vi som regel på at vælge en eller 2 kanaler der har høj sikkerhed for at kunne generere leads indenfor marketing budgettet. Vi leder derefter efter laveste cost pr. lead.
Tracking opsætning
Dette kræver et struktureret tracking setup. Sofistikationsniveauet heraf er direkte afledt af budgetter, tidshorisont og prioritering. Oftest starter vi blot med enkelte simple redskaber som Google Analytics og tracking af relevante events.
Kanaler og kanalstrategier
Vi har et hav a tommelfingerregler, Google Ads Search fungerer super godt på de snævre keywords. Så vi laver tit en lille kampagne til Google med de få ord, som kunden altid skal byde på!